Prvý krok, prvé slovo, prvý kamarát, prvý deň v škôlke. To všetko sú dôležité míľniky v živote dieťaťa, ktoré starostlivo sleduje každý rodič. Jedným z najvýznamnejších je zápis do školy. Zatvára dvere bezstarostnému detstvu a otvára brány do školského života.
Pri slove škola sa väčšine malých detí objaví na tvári výraz údivu a nadšenia. Do školy predsa už chodia veľké deti, majú školskú tašku, vedia písať, čítať, počítať, poznajú veľa vecí. Škôlkári k nim vzhliadajú s obdivom. Predstavujú si, že raz aj oni budú chodiť do školy. Mnohokrát je však prechod od škôlkára náročnejší pre rodičov ako pre deti. Často majú obavy, ako sa ich dieťa s náročným režimom vyrovná, či si nájde dobrých kamarátov, aká bude pani učiteľka, či zvládne učivo, či sa nebude nudiť alebo vyrušovať. Všetky tieto otázky víria rodičom v hlavách a často im spôsobujú aj bezsenné noci.
Čo vás čaká na zápise
Dátum zápisu do prvej triedy si určí každá základná škola po novom až v apríli. Treba sledovať termín na stránke školy alebo vyvesený oznam na nástenke. Podľa zákona platí, že dieťa plní základnú školskú dochádzku v školskom obvode, do ktorého spadá podľa miesta svojho trvalého bydliska. Rodič má však právo zapísať svoje dieťa na akúkoľvek školu. Musí však o tom upovedomiť pôvodnú obvodnú školu. Do povinnej školskej dochádzky musí nastúpiť každé dieťa, ktoré do 31. augusta dovŕši vek šesť rokov. Ak sa však vaše dieťa narodilo v lete alebo máji, môžete podľa jeho schopností zvažovať odklad. Na zápis prineste rodný list dieťaťa a doklady s osobnými údajmi zákonných zástupcov, napr. občianske preukazy.
Samotný zápis prebieha formou rozhovoru učiteľa s rodičmi, ale aj so samotným dieťaťom. Bežnou praxou je, že sa od dieťaťa vyžaduje nakresliť obrázok. Na základe toho má učiteľ predstavu o fyzických, psychických a sociálnych schopnostiach dieťaťa.
Čo sa bude na zápise diať?
Na zápise by malo dieťa vedieť reprodukovať básničku alebo pesničku, poznať základné farby, geometrické tvary, malo by vedieť vymenovať číselnú radu do 10 a orientovať sa v číselnej rade do 5. „Príprava na zápis aj na zvládnutie nástupu do prvej triedy by nemal byť žiadny dril, naopak, najprirodzenejšie a najpríjemnejšie je podporovať schopnosť dieťaťa sústrediť sa pri obľúbených hrách, ako je pexeso, karty, stolové hry, Človeče, nehnevaj sa... Vyžadujte po dieťati, aby aj doma plnilo dohodnuté normy správania,“ hovorí špeciálna pedagogička Mgr. Světlana Drábová. Rovnako by sa dieťa, ktoré ide na zápis do školy, malo už vedieť samé obliecť a obuť, najesť, ísť samé na WC a umyť si potom ruky, správne vyslovovať všetky hlásky, poznať základné farby a geometrické tvary, orientovať sa v priestore, vedieť, čo je vpredu, vzadu, hore, dole, vľavo, vpravo. Dieťa by malo byť samostatné do tej miery, aby bez problémov zvládlo pobyt v škole.
Dôležitou súčasťou zápisu a schopností dieťaťa je aj jeho výtvarné vyjadrenie. Je zrkadlom duševného vývoja dieťaťa, preto by mali rodičia aj pedagógovia pri prípadnom usmerňovaní tejto činnosti pristupovať k dieťaťu nenásilne a obozretne. Nekarhajte ho za jeho fantáziu, naopak podporujte ho. Na zápise sa od dieťaťa vyžaduje, aby nakreslilo nejaký obrázok, väčšinou je to domček so záhradou a osobu, ktorou je mama, otec a ono samé. Dieťa by malo vedieť správne nakresliť postavu so všetkými charakteristickými črtami, ako je hlava, krk, trup, ruky a nohy. Tiež by malo správne identifikovať farby a nakresliť zelenú trávu, modrú oblohu, žlté slnko a pod. Učiteľ si na zápise všíma aj grafomotorické schopnosti dieťaťa. „Je veľmi dôležité, aby budúci prváčik vedel správne držať ceruzku. Ak dieťa nerado kreslí a vyfarbuje, je vhodné vyhľadať odborníka (špeciálneho pedagóga a odstrániť nesprávne držanie písacej pomôcky ešte pred vstupom do prvej triedy,“ hovorí špeciálna pedagogička p. Drábová. Správny úchop písacej pomôcky je dôležitý z hľadiska úspešnosti dieťaťa v škole. Pokiaľ dieťa drží pastelku alebo ceruzku v ruke nesprávne, vyvoláva to vlnu negatívnych dosahov. Často si ceruzku v roku pretáča, príliš ňou tlačí na podložku, dochádza k rýchlej únave ruky, bolestiam, kŕčom, poteniu. Na základe týchto prejavov dieťa stráca chuť kresliť, vyfarbovať, neskôr učiť sa písať. Ak zachytíte problémy dieťaťa s úchopom ceruzky zavčasu, môžete ho korigovať špeciálnymi ergonomickými pomôckami, ktoré vďaka svojmu dizajnu intuitívne navedú deti na správny úchop. Navyše sú tieto pomôcky osobitne prispôsobené pre potreby praváka alebo ľaváka.
Zoznamujte deti so školou postupne
Pani Drábová podotýka: Výmena škôlkarského režimu za školský so sebou nesie mnoho zásadných zmien v živote celej rodiny. Je potrebné prváčikovi prispôsobiť každodenný program tak, aby svoje nové povinnosti zvládol vyspatý a oddýchnutý, s chuťou, podporou a prípadnou pomocou rodičov.“ V každom prípade by ste nemali svoje dieťa strašiť vetami „veď, počkaj, dobré časy sa ti skončia“, „od septembra už nebudeš vyspávať“ a podobne. Špeciálna pedagogička odporúča: Rodičia budúcich prváčikov by mali výberu školy venovať veľkú pozornosť. Rovnako by sa mali zaujímať o postoj svojho dieťaťa ku škole. Všímať si, či sa ich potomok do prvej triedy teší. Snažiť sa ho v jeho nadšení podporovať.“ Zvláštnu pozornosť by mali rodičia venovať bojazlivejším a hanblivejším deťom. Tie môžu mať strach z neznámeho prostredia, cudzích detí. Tento strach sa môže prejavovať v odpore a nechuti ísť do školy. V takomto prípade Světlana Drábová radí: „Rozprávajte sa so svojím dieťaťom o tom, ako to v škole vyzerá, čo je v škole iné ako v škôlke. Že do školy chodia už veľké a šikovné deti, ktoré sa tam naučia mnoho nových vecí. Skúste dieťa na školu naladiť a tešte sa spolu s ním. Rozprávajte mu, aké to bolo, keď ste išli na zápis vy, a čo všetko ste v škole zažili“. Taktiež mu hovorte, čo všetko sa v škole naučí, že si bude vedieť samé prečítať knižku alebo spočítať výdavok v obchode, nájde si nových kamarátov.
—————